Zapri
banner
(0) izdelkov
V nakupovalni košarici nimate izdelkov
Vse kategorije
    Filters
    Preferences
    Iskanje

    Avtosedeži so osnova za varno vožnjo otroka

    Avtosedeži so osnova za varno vožnjo otroka

    Ste že kdaj izbirali otroški avtosedež? Ste morda ravno v fazi odločanja, katerega izbrati? Potem veste, da na odločitev vpliva malo morje faktorjev! V prvi vrsti se odločamo med različnimi proizvajalci in modeli ter si zamislimo približen znesek, ki smo ga pripravljeni odšteti. To pa niso edini dejavniki, ki vplivajo na ustrezno izbiro. Za lažji nakup smo v nadaljevanju pripravili nekaj informacij, ki vam bodo pomagali pri pravilni odločitvi.

    Kako se lotiti nakupa?

    Prijatelji, sorodniki in znanci niso kvaliteten vir informacij, ko gre za nakup avtosedeža, prav tako naj pri odločitvi ne prevladuje izbira oblike, barve ali določenega modela. Avtosedež mora prvotno ustrezati prav vašemu otroku.

    Pomembno je tudi to, da izbrani sedež ustreza vašemu avtomobilu, torej da sedežna klop ne bo preozka in posledično sedež ne bo stabilno fiksiran.

    Pri nakupu upoštevamo starost, težo, predvsem pa višino svojega otroka. Avtosedeži za najmlajše otroke so narejeni tako, da otrok gleda v vzvratno smer vožnje, varnostna blazina pa mora biti na tistem sedežu izključena. Tudi ko otrok preraste svojo lupinico, so njegove kosti še nerazvite, zato ga ni primerno prestaviti v naprej obrnjen sedež. Po novi regulativi bo potrebno upoštevati, da bodo sedeži obrnjeni v vzvratno smer vožnje do 15. meseca starosti. Če je mogoče, se priporoča vožnja v tem položaju tudi kasneje.

    Otrok preraste lupinico, kadar mu teme glavice sega čez zgornji rob sedeža. Tudi če so ramena višje od zgornjih lukenj, kjer potekajo vpeti varnostni pasovi, je to znak, da je treba otroka prestaviti v večji avtosedež, saj lahko v nasprotnem primeru ob trku pride do poškodbe ramen in ključnice.

    Brittax, Römer, Maxi Cossi, Kiddy in druge znamke otroških sedežev testira AMZS.

    Otroci, ki imajo avtosedež obrnjen naprej (nad 18 kilogramov), morajo biti na takšni višini, da se jih da pripeti z varnostnim pasom čez ramo in čez boke (ne čez vrat in trebuh kot pri odrasli osebi).

    Če se kasneje pri večjih otrocih odločimo za uporabo t.i. jahača, mora imeti ob strani naslona za roke, po katere speljemo varnostni pas, da v primeru trka ostane pod otrokom. Jahača lahko uporabljate šele po otrokovem dopolnjenem 3. letu starosti. Bolj varno je, če ima sedež še naslon in nastavljivo naslonjalo za glavo.

    Zakaj rabljeni avtosedeži niso najboljša izbira?

    Ker so lahko avtosedeži za otroke velik finančni zalogaj, se nekateri starši odločijo za nakup rabljenega, vendar je pri tem potrebna velika mera previdnosti. Nikoli namreč ne vemo, ali je bil avtosedež že udeležen v trku. Sila trka namreč spremeni lastnosti sedeža, ki se nalomi ali ukrivi in ne nudi več zadostne zaščite. Če so sedeži starejši od sedmih let, se plastika in ostali deli obrabijo in izgubijo prvotno kakovost, kar lahko pomeni zmanjšano kvaliteto in varnost v primeru prometne nesreče. Prav tako se varnostne zahteve in tehnologija izdelave konstantno izpopolnjujejo in dosegajo višje standarde, kar pomeni še večji doprinos k varnosti otroka.

    Če želite kljub vsemu kupiti rabljen avtosedež, pa se vedno prepričajte, da ni bil udeležen v prometni nesreči, poiščite nalepko z letnico proizvodnje (ne kupujte sedeža, starejšega od treh let) in preverite, ali je bil zanj izdan kakršen koli odpoklic s trga. Le tako bo tudi rabljen avtosedež zagotovil optimalno varnost za otroka.

    Avtosedeži – razvrstitev po skupinah

    • 0 (do 10 kg oz. do 9 mesecev)
    • 0+ (do 13 kg oz. 9-18 mesecev)
    • I (do 18 kg oz. 9 mesecev-3 let)
    • II (15-25 kg oz. 3-6 let)
    • III (22-36 kg oz. 6-12 let)

    Pogosto boste sicer zasledili sedeže, ki združujejo lastnosti dveh ali več skupin, vendar je najbolj smiselna izbira takšnega, ki je ergonomsko oblikovan za točno določeno starost otroka in ga lahko ustrezno zaščiti v primeru trka. Morda boste zmedeni, ker se lahko zgodi, da se teža in starost med sabo izključujeta, zato je tudi primernejša klasifikacija po novi regulativi i-Size oz. ECE R129, ki razvršča sedeže po višini otroka.

    Oblika otroških sedežev se spreminja glede na višino otroka.

    Kaj je isofix?

    To je standardizirani sistem pritrditve, ki omogoča, da se avtosedeži za otroke hitro in enostavno namestijo v avtomobil ali pa imajo ti sistem že vgrajen. Ta način je bistveno zmanjšal napake pri pritrditvi sedežev v primerjavi z varnostnimi pasovi.

    Standardi, ki zagotavljajo varnost

    Še do pred kratkim so bili aktualni mednarodni varnostni standardi z oznako ECE R 44/04. Ti predpisi so zagotovilo, da imajo avtosedeži opravljeno homologacijo in ustrezajo vsaj minimalnim varnostnim standardom. Izdelovalci so lahko avtosedeže po tem standardu še homologirali do konca lanskega leta, zdaj pa lahko to homologacijo le podaljšajo za že predstavljene avtosedeže. Po 1. septembru 2019 tudi podaljšanje ne bo več možno.

    Starejšo homologacijo je nadomestil novejši evropski standard z oznako ECE R129. Glavni del 1. faze, imenovan i-Size, je veljaven od leta 2013 za sedeže za dojenčke in otroka do 4. leta. Leta 2017 je začela veljati 2. faza varnostnega standarda, ki je predpisana za sedeže dosedanjih skupin II in III, od leta 2018 pa najnovejši varnostni standardi veljajo tudi za sedeže, ki se pritrdijo z varnostnim pasom. Cilj teh novih varnostnih predpisov je bil zagotoviti dodatno izboljšanje varnosti otrok v vozilu, poenostavitev združljivosti sedeža z vozilom ter še bolj preprosta izbira, namestitev in uporaba. Temeljna načela tega varnostnega predpisa so:

    1. Dojenčki se morajo do dopolnjenega 15. meseca starosti voziti v nazaj obrnjenem avtosedežu zaradi boljše zaščite glave in vratu.
    2. Razvrščanje avtosedežev glede na otrokovo višino (npr. od 40 do 105 cm), ne pa na težo, kar olajša izbiro pravilnega sedeža.
    3. Izboljšanje zaščite v primeru bočnega trka, ki ga pri standardu R44/04 niso testirali.
    4. Obvezno ISOFIX pritrjevanje, zaradi katerega je veliko manj nepravilnih namestitev.
    5. Homologacija z i-Size vozili; ta bodo že opremljena z i-Size sedežem.

    Varnostni predpisi po standardih ECE R44/04 so bili bolj zapleteni za uporabnika, saj je imel (in še ima) dovoljene različne načine namestitve avtosedežev v vozila (z varnostnim pasom, sistemom ISOFIX, univerzalni, specialni avtosedeži ) in je prihajalo do neustrezne izbire avtosedežev. Kljub temu, da bodo stare homologacije nadomestili sedeži z novo oznako ECE R129, še vedno velja, da so sedeži s katerim koli od teh dveh standardov varni za uporabo.

    Če so na avtosedežu oznake R44/01, R44/02 ali R44/03, pa pomeni, da so pri izdelavi upoštevali zdaj že zastarele varnostne predpise.

    AMZS opravlja obsežna merodajna testiranja

    Varnostni testi koristijo ne le uporabnikom, da se lažje odločijo med veliko izbiro, temveč tudi izdelovalcem, saj jim informacije pomagajo pri proizvodnji njihovih izdelkov. Homologacijski predpisi namreč predpisujejo le minimalne standarde varnosti, z dodatnimi testi pa preverjajo še višje ravni zanesljivosti. Vsi rezultati opravljenih testov so prosto dostopni na njihovi spletni strani.

    Vsako leto po navadi opravijo vsaj eno, običajno pa dve testiranji. Najnovejši testi so bili opravljeni spomladi in jeseni v preteklem letu.

    Pri spomladanskem testu so od 29 sedežev štirje dobili oznako ''slabo'' in se njihov nakup odsvetuje. Ostali so se odrezali relativno dobro, med kvalitetnejšimi sedeži prevladujejo avtosedeži Britax Römer, poudarili pa so tudi novost, ki so jo preizkusili prvič in se je odrezala dobro. Gre za varnostni meh, ki ga imajo vgrajeni avtosedeži Maxi cosi axissfix air. Varnostni meh je vgrajen v ramenska varnostna pasova in se sproži le, kadar je sedež zapet v isofix sidrišče. Pri trku se sproži na obeh straneh in prestreže otrokovo glavo, da ne zaniha naprej. S tem 25-50% zmanjša obremenitve otrokovega vratu.

    Na testih, kjer so preverjali zaščito pri čelnem in bočnem trku, čvrstost pritrditve sedeža in potek varnostnega pasu, so se sedeži bolj ali manj dobro odrezali. Tisti, ki so dobili najboljše ocene, so bili obrnjeni v nasprotno smer vožnje, kar se je zopet izkazalo kot najbolj varen način sedenja otroka v avtu.

    Večina sedežev je že bila tudi homologirana po novem standardu ECE R129.

    Na AMZS testih, izvedenih oktobra 2018, pa so preverjali 24 otroških avtosedežev. Sicer so le pri enem odkrili večje pomanjkljivosti na področju varnosti, vendar pa jih je bilo kar nekaj ocenjenih slabo zaradi vsebnosti prevelikih količin zdravju nevarnih snovi.

    Avtosedeži Cybex solution s-fix in avtosedeži cybex pallas s-fix so se dobro odrezali na testu bočnega trka. Med bolje ocenjenimi so bili, tako kot vedno, avtosedeži Maxi cosi in avtosedeži Britax Römer, zato z nakupom le-teh skoraj zagotovo ne morete zgrešiti. Potrebno pa je upoštevati, da kljub temu, da je nek avtosedež najbolje ocenjen, ni nujno primeren za vaš avto, otroka ali življenjski slog.

    Pravilna namestitev je ključnega pomena za zagotavljanje varnosti

    Pred vsako vožnjo se dobro prepričajte, če je otrok pravilno nameščen, saj je to osnova brezskrbne in varne vožnje.

    Avtosedeži morajo biti na podlago sedeža avtomobila dobro pričvrščeni. Pri sedežih, ki gledajo v nasprotno smer vožnje, mora biti zračna blazina izklopljena, pri večjih pa vklopljena.

    Če je v vašem avtu nameščena baza za avtosedež, mora biti tudi ta nameščena pravilno. Večinoma imajo kazalnike, ki vam povedo, ali ste bazo pravilno namestili. Naklon sedeža mora biti tak, da je otrokova glava varno nameščena na vzglavniku in ne niha. Če ima avtosedež ločeno bazo, lahko z nakupom dodatne baze zelo hitro in enostavno prestavljate sedež iz enega avta v drugega.

    Uporabljate varnostni pas? Zapnite ga v višini otrokovih ramen in bokov, nikakor pa ne v višini vratu ali celo pod roko! Če pride do trka, otrokovo telo močno zaniha naprej in lahko utrpi hude poškodbe hrbtenice in notranjih organov. Prav tako naj bo pas dovolj zategnjen, saj tudi to preprečuje nihanje telesa. Pozimi moramo tako otroku kot sebi sleči bundo ali debelejše oblačilo, saj to predstavlja zračni prostor med pasom in telesom, zaradi česar zopet pride do nihanja telesa. Otroka v avtu po namestitvi raje pokrijte s toplo odejico.

    Zelo pomembno pa je, da avtosedež uporabljamo vedno! Tudi če se boste peljali le nekaj metrov, otroka nikoli ne vozimo nepripetega ali izven varnostnega avtosedeža.

    Zračno blazino morate pri montaži otroškega sedeža na sopotnikov sprednji sedež izklopiti.

    Otroku naj bo tudi udobno

    Vaš otrok se bo raje vozil v avtosedežu, če bo to zanj predstavljalo prijetno izkušnjo. To dosežemo z udobno (a hkrati varno) namestitvijo v sedež, trakovi varnostnega pasu naj bodo poravnani in tesno ob telesu, vmes naj ne bo ovir. Ne oblečemo ga preveč, da mu ne bi bilo prevroče, raje ga pokrijemo z odejico. Dobra izbira za hladne in vetrovne dni je zimska vreča, ki pa je praktična tudi za vožnjo z vozičkom, saj je vodoodporna in ščiti pred vetrom.

    Ravno obratno je poleti, takrat pa imajo vsi kvalitetni avtosedeži za otroke možnost dodatnega nakupa letne prevleke za avtosedež - ta je narejena iz kakovostnega materiala, ki vpija vlago, je mehka, prijetna in obenem hladna, brez težav pa se jo da sneti in oprati. Tako bo za malčke tudi v vročih poletnih dneh vožnja z avtomobilom znosnejša.

    Za sončne dni vam bo otrok hvaležen, če mu boste na okno namestili zaščito pred soncem, ki ga bo poleg zagotavljanja prijetne sence varovala tudi pred UV žarki.

    Varnostne pasove namestite v primerno višino glede na otrokovo velikost. Če imate otroka na zadnjem sedežu in niste prepričani, ali mu je med vožnjo dovolj udobno, si na vetrobransko steklo namestite ogledalo za nadzor otroka, ki vam omogoča pogled direktno na otroka brez nevarnega odvračanja pozornosti stran s ceste.

    Kadar načrtujete daljšo vožnjo z avtomobilom, lahko večjemu otroku za udobnejši spanec namestite blazino za vrat, zaradi česar bo otrok po vsej verjetnosti lažje zdržal dlje časa v avtomobilu. Nekaterim otrokom bo morda bolj ustrezala opora za vrat, ki se jo namesti na varnostni pas. Seveda jo lahko za večje udobje uporabljajo tudi odrasle osebe.

    Katere so najpogostejše napake pri rokovanju z avtosedeži ?

    Še vedno veliko staršev otroškega sedeža ne uporablja pravilno, zato je bilo tudi potrebno uvesti novejšo, izpopolnjeno regulativo. Najpogosteje opažene napake so:

    • slabo ali napačno pritrjeni avtosedeži (sicer se v primeru trka sedež odmakne od podlage, kar za otroka ob udarcu nazaj predstavlja veliko nevarnost poškodbe),
    • nepravilno uporabljen varnostni pas (premalo zategnjen),
    • nepravilno nameščen otrok,,
    • vključena varnostna blazina (tvegamo poškodbe otroka v primeru trka),
    • uporaba zastarelega avtosedeža.

     

    Napišite komentar...